Forventninger til spillere, forældre og trænere
Vallensbæk Håndbold er en forening som drives af frivillige. Klubben kan kun fungere, hvis alle bidrager og hjælper hvor det er nødvendigt. så venligst tilbyd din hjælp frivilligt når vi har brug for den. Hvis ledere i klubben beder om hjælp, så forventer vi at du gør det bedste du kan for at løse opgaven.
Der er plads til alle som respekterer og efterlever vores værdier i Vallensbæk Håndbold. I kan læse mere om hvad vi forventer af spillere, forældre og trænere i vores røde tråd.
Klubbens trænere er ansvarlig for deres dispositioner overfor bestyrelsen, og husk at en træner har ansvar for udviklingen af alle spillere på holdet. Trænernes beslutninger bliver truffet ud fra mange hensyn, og fra bestyrelsen har 100% tillid til at vores trænere gør deres bedste for at efterleve den røde tråd. Men vi har ikke øjne på alt der sker i alle haller, så skulle det ske, at nogen fra Vallensbæk (spillere/forældre/træner) oplever at den røde tråd ikke respekteres og forsøgt efterlevet, er man meget velkommen til at tage kontakt til klubbens formand, eller en anden i bestyrelsen.
Derudover støtter Vallensbæk Håndbold op omkring “De 10 forældre bud!” fra Dansk Håndbold Forbund, som forklarer hvordan du bedst støtter dit barns deltagelse i håndboldsporten.
- Håndbold skal være sjovt for alle – både på og uden for banen.
- Mød gerne op til træning og kamp – hvis dit barn ønsker det.
- Giv opmuntringer til ALLE børn under kampen – ikke kun DIT eget.
- Bak op om arbejdet i foreningen – det bliver værdsat, også af dit barn
- Dommeren er en vejleder, der skal hjælpe børnene – kritisér ikke hendes/hans afgørelser
- Håndbold er en holdsport – holdkammeraterne er ikke ligeglade om dit barn kommer eller bliver væk
- Respektér trænerens beslutninger – vær positiv og støttende
- Giv opmuntringer i medgang og modgang – giv ikke kritik
- Spørg om kampen var god og sjov – ikke kun om resultatet og antallet af scoringer
- Det er dit barn, der spiller håndbold – og ikke dig
Sådan forløber en sæson i håndboldklubben
- En sæson begynder i maj og slutter i april.
- Der opkræves kontingent 2 gange årligt i hhv. september og februar. Spillere der indmeldes midt i sæsonen kan opkræves delvist kontingent.
- Hvert år i maj måned, er der oprykning til nye hold efter spillerens fødeår. Der er 2 årgange i alle aldersgrupper for ungdomsspillere, og der grupperes efter hvor gammel spilleren bliver i det aktuelle kalenderår.
- Spillere der er yngre end 8 år deltager i Trille Trolle, og spiller som udgangspunkt ikke kampe. Her er fokus på leg, bold og trivsel, og det forventes at forældre deltager i træningen.
- Spillere der er 8-9 år spiller på U9. Her deltager vi i 1-dags stævner i weekends, hvor vi spiller kampe mod andre hold.
- U11 for spillere som fylder 10 eller 11 år.
- U13 for spillere som fylder 12 eller 13 år.
- U15 for spillere som fylder 14 eller 15 år.
- U17 for spillere som fylder 16 eller 17 år.
Opdelingen er som udgangspunkt fast, men der er mulighed for aldersdispensation, hvis trænerne vurderer, at der giver mening for spillerens udvikling.
- Spillere som er 10 år eller ældre (U11 og op) deltager i turneringskampe, som fortrinsvist spilles på søndage i perioden fra oktober til april.
Årshjul for spillere fra U11 og ældre (i store træk)
April: Fastsættelse af datoer for kommende sæsons hjemmekampe
Maj : Oprykning efter årgang
Juni: Ungdom: 1. weekend – Sportified Cup – udendørs stævne i Albertslund (tilmelding i april)
Juni: Ungdom: 2-3. lørdag – Ørslev Cup – udendørs stævne (tilmelding i maj)
Juni: Sommerafslutning (fællesspisning med holdet)
Aug: Opstart med træning i ugen hvor skolen åbner efter ferien.
Weekend ultimo aug/ primo sep: Træningslejr med overnatning (datoen fastsættes inden sommerferien)
Primo sep: 1-2 dage med Niveaustævner
(“testkampe” mhp at finde ud af hvilket niveau holden skal tilmeldes i turneringen)
Medio sep: Tilmelding til vinterturnering i Haandoffice
Ultimo sep: Planlægning af tid og datoer for alle kampe
(det er hektisk, for vi har kun 48 timer til at flytte og sætte tider på alle kampe de kommende 3 måneder)
Ultimo sep: Opstartsstævne med overnatning (tilmelding i juni)
Primo okt: Første kamp i turneringen
Primo dec: Sidste kamp i 1. halvdel og herefter ombrydning af turnering, så alle hold parres i nye puljer efter resultaterne i første halvdel. Det er muligt for at ændre og tilmelde nye hold til vinterturneringens 2. halvdel
Medio dec: Kampplanlægning: vi har 48 timer at flytte og sætte tider på hjemmekampe i 2. halvdel.
Medio dec: Juleafslutning (fællesspisning med hold og forældre)
28-30 december: Mulighed for Julecup med overnatning 28.-30. december (tilmelding i oktober)
Primo jan: Første kamp i turneringens 2. halvdel
Feb/marts: Generalforsamling
Jan-april: Klubben laver aftaler med trænerne for den kommende sæson
Mar/april: Award/afslutningsfest med uddeling af priser (awards) til spillerene for sæsonens indsats
Påske (skærtorsdag-påskesøndag): Mulighed for Påske/afslutningsstævne med overnatning (tilmelding i december)
Maj: Oprykning og ny sæson, vi starter forfra med nye hold 😉